Fight Club

Prima regulă a Fight Club este să nu vorbești despre Fight Club
A doua regulă a Fight Club este să nu vorbești despre Fight Club.

Și totuși...




Scris de Chuck Palahniuk și publicat în 1996 a devenit un clasic al literaturii underground, Fight Club este unanim considerat în momentul de față unul dintre cele mai originale și provocatoare romane scrise în ultimul deceniu al secolului XX. Romanul Fight Club a fost ecranizat în anul 1999, regizat de David Fincher, cu Brad Pitt, Edward Norton și Helena Bonham Carter în rolurile principale.


Mulți cred că Fight Club este o carte/un film despre bătăi în care violența extremă este prezentă excesiv. Nu! Fight Club nu este despre bătăi. Romanul urmărește viața unui tânăr nesigur pe sine care frecventează diferite grupuri de suport, care suferă de insomnie, introvertit care trăiește într-o lume plină de minciuni și eșecuri. Îl cunoaște pe Tyler Durden, un idealist, un om liber, fără prejudecăți, care îi va schimba viața pentru totdeauna.

Toate frustrările resimțite de protagonist dau naștere la Fight Club - o organizație clandestină al cărui scop principal este descoperirea pe sine. Fight Club reprezintă un mod de evadare din existențele mărunte și restrictive ale lui Tyler și ale prietenilor săi. În lumea lui Tyler nu există reguli, nu există limite, nu există obstacole. Bărbații se întâlnesc în grupuri și se bat. Dar nu faptul că se bat contează pentru ei, important la Fight Club este că aici se pot simți în largul lor. Fie că sunt contabili, chelneri, CEO la companii mari, șoferi sau taximetriști, în ringul de la Fight Club sunt bărbați! Fight Club mai scoate la iveală și dorința excesivă a oamenilor de a comunica și de a se apropia de alți oameni. Este vorba de dorința de apartență la un grup dat.

Interesant de punctat este că personajul principal, naratorul nu are un nume, nu are o identitate. Asta ne duce cu gândul că fiecare dintre noi putem fi în locul lui. Aceasta este imaginea omului de rând, stresat de problemele cotidiene, care trăiește într-o rutină înnebunitoare. Fight Club este un fel de manifest adresat societăţii, un strigăt mut de disperare al omului care trăiește într-o societate anostă, condusă de corporații și de interese ascunse.

Singurul personaj feminin al romanului este Marla Singer care este portretizată ca fiind o nimfomană narcomană cu tendinţe sinucigaşe. Creionată interesant, Marla este sătulă de existența mizeră pe care o duce, se simte singură într-o societate care nu o înțelege și este frustrată că nu poate obține mai mult de la viață. Participă la diferite întâlniri de grupuri de suport pentru diferite afecțiuni (unde îl întâlnește și pe personajul principal), pentru a încerca să uite pentru câteva ore de propriile sale probleme meschine.



Un alt laitmotiv al romanului, extrem de important, care mi-a plăcut în mod deosebit este consumerismul. Naratorul este un produs al consumerimului excesiv, un "sclav" IKEA ("IKEA nesting instinct" - citat din carte), precupat doar de posesiunile materiale. Este fabuloasă scena în care el descrie apartamentul său în detaliu: lampa, măsuța de cafea, covorul, dulapul chiar și setul de pahare sunt comandate din cataloagele IKEA. Personajul devine o păpușă într-un ciclu nesfârșit al cărui păpușar este consumerismul. Am ajuns să fim conduși de lucrurile, de posesiunile materiale, limitându-ne astfel existența.


Personajul Tyler Durden devine pentru mulți un model, omul liber din toate punctele de vedere care înțeles cu adevărat în ce lume trăim. Lăsând la o parte elementele anarhiste din concepția despre viață a lui Tyler, acesta ne arată ceea ce este cu adevărat important și demn de urmat, respectiv atitudinea în fața acestei existențe pe care o considerăm mizerabilă mulți dintre noi din simplul motiv că nu știm să trăim cu adevarat. Lupta pentru putere, pentru statut social, pentru faimă nu contează dacă odată ajunși acolo devenim dezamăgiți de tot ce am realizat, pentru că pe parcurs ne-am pierdut pe sine.

Recomand Fight Club. Este un roman psihologic, modern cu un subiect extrem de interesant și de haotic. Un manifest împotriva epocii moderne, a vieţii omului în societatea de consum.

Mai jos câteva citate interesante din carte care m-au impresionat pe mine.


"That old saying, how you always kill the one you love, well, look, it works both ways".

"It's only after you've lost everything that you're free to do anything".

"My fear is that people will see my foot and I'll start to die in their minds. The cancer I don't have is everywhere now".

"Marla's philosophy of life, she told me, is that she can die at any moment. The tragedy of her life is that she doesn't".

"It's not enough to be numbered with the grains of sand on the beach and the stars in the
sky".

"You have a class of young strong men and women, and they want to give their lives to
something. Advertising has these people chasing cars and clothes they don't need.
Generations have been working in jobs they hate, just so they can buy what they don't really
need. We don't have a great war in our generation, or a great depression, but we do, we have a
great war of the spirit. We have a great revolution against the culture. The great depression is
our lives. We have a spiritual depression".

"Fast-forward to the future. This way, when deep-space exploitation ramps up, it will probably be the megatonic corporations that discover all the new planets and map them. The IBM Stellar Sphere. The Philip Morris Galaxy. Planet Denny's. Every planet will take on the corporate identity of whoever rapes it first. Budweiser World". 


Dacă doriți să comandați cartea în limba română o puteți face aici. Eu personal am optat pentru varianta în limba engleză. Traducerile lasă de dorit și se pierd multe din ceea ce a vrut să transmită autorul.

Pentru mai multe detalii despre film aici . Ocupă locul 10 în top 250 de filme propus de IMDB.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

I know you love me...